Door Eva Oude Elferink / 23 januari 2018

Donderdag gaat in India een film over de beeldschone koningin Padmavati in première waar veel hindoes razend over zijn.

Sunil Kumar Sen weet het ook even niet meer. Als puber al gidste hij toeristen langs de weelderige overblijfselen van de koninklijke vertrekken en tempels, hier op de heuvel van Chittorgarh, in de Indiase deelstaat Rajasthan. Dit fort is zijn thuis, letterlijk. De huizen en zanderige straten van zijn dorp worden beschermd door dezelfde muur die duizenden jaren geleden indringers moest tegenhouden. Hij kent de geschiedenis, wil hij maar zeggen. En nu moet hij zijn verhaal over dit fort ineens aanpassen. Allemaal vanwege de film Padmaavat, een epos van megalomane proporties, die donderdag in première gaat.

De aanloop had nogal wat voeten in de aarde: bussen gingen in vlammen op, net als filmposters en poppen met het gezicht van Bollywood-regisseur Sanjay Leela Bhansali. Na maanden van fel protest door fanatieke hindoes, met als voorlopig dieptepunt doodsbedreigingen richting de makers, lijkt het de vraag niet zozeer óf er donderdag ongeregeldheden uitbreken, maar eerder: hoe erg gaan ze worden?

En dat terwijl vrijwel niemand de film, over een beeldschone hindoekoningin en een moslimheerser die haar wil losrukken van haar hindoeïstische echtgenoot, nog heeft gezien. Geruchten over ‘oneerbare’ scènes tussen de legendarische koningin en de islamitische sultan waren vorig jaar reden genoeg voor tientallen boze hindoes om verhaal te halen op de set in Rajasthan. In tijden waarin moslims in India op straat worden aangevallen omdat ze hindoemeisjes zouden proberen te bekeren, is Bhansali’s film de zoveelste druppel olie op het vuur.

Contact

Wil je in contact met Eva komen? Stuur haar dan een bericht en ze zal z.s.m. reageren.

Not readable? Change text. captcha txt